neděle 17. listopadu 2024

→ O Stray Kids ←

 Oficiální logo

Stray Kids zkráceně SKZ.

Původ: Soul, Jižní Korea
Žánry: Hip hop, K-pop, dance-pop, rock, elektronická taneční hudba a J-pop
Roky aktivity: 2018 - současnost
Vydavatelé: JYP Entertainment
Epic/Sony Records
Republic Records
Ocenění: Seoul Music Award for Rookie of the Year (2019)
MTV Europe Music Award for Best Korean Act (2020)

Název skupiny "Stray Kids" neurčila společnost JYP Entertainment, ale vymysleli ho sami členové. Původně odkazoval na ztracené dítě, které se chce hnát za svými sny, a později se vyvinul tak, aby představoval myšlenku společného hledání cesty, která není obyčejná.


Historie:

2017–2018: Vznik, debut a řada I Am

V srpnu 2017 společnost JYP Entertainment oficiálně oznámila svou novou reality show o přežití, jejímž cílem je uvést na scénu debutující skupinu chlapeckých idolů. V následujících dvou měsících byly zveřejněny další podrobnosti a upoutávky, včetně názvu pořadu Stray Kids. Před premiérou 17. října JYP zveřejnila první videoklip Stray Kids k písni s názvem "Hellevator", který byl později vydán jako digitální singl. Dva členové, Lee Know a Felix, byli původně ze skupiny vyřazeni, ale vrátili se do konečné devítičlenné sestavy.

Současně se spuštěním oficiálních webových stránek Stray Kids oznámila společnost JYP vydání předloňské rozšířené nahrávky (EP) skupiny s názvem Mixtape. Obsahuje sedm skladeb, které členové skupiny společně napsali a složili, včetně písně "Hellevator" a dalších skladeb, které předvedli v pořadu. EP spolu s videoklipem k druhé skladbě "Beware" (korejsky: Grrr 총량의 법칙) bylo vydáno 8. ledna 2018, zatímco videoklip k písni "Spread My Wings" (korejsky: 어린 날개) byl na internet nahrán o týden později. Debutovalo na druhém místě v žebříčku Gaon Album Chart a Billboard World Albums Chart.

25. března uspořádali v Jangchung Areně premiérovou ukázku skupiny Stray Kids Unveil (Op. 01: I Am Not). Následující den oficiálně debutovali s vydáním své skladby s názvem"I Am Not,,spolu s videoklipem k jeho úvodní skladbě "District 9", zatímco videoklip ke skladbě "Grow Up" a videoklip k představení "Mirror" byly zveřejněny 31. března a 23.dubna. Album "I Am Not,, debutovalo na 4. místě v žebříčku Gaon Album Chart a v březnu se prodalo přes 54 000 fyzických kopií.

14. duben den, kdy Stray Kids vystoupili na KCON Japan 2018, což bylo jejich první zahraniční vystoupení.

12. července společnost JYP oznámila, že 5. srpna se ve Kyung Hee University "Velkém paláci míru,, uskuteční druhá show skupiny, Stray Kids Unveil (Op. 02: I Am Who). Jejich druhé EP I Am Who bylo vydáno následující den spolu s hlavním singlem "My Pace".

4. října JYP oznámil, že třetí vystoupení skupiny se uskuteční 21. října v Olympic Hall, Stray Kids Unveil (Op. 03: I Am You). Vystoupení bylo následováno vydáním jejich nového EP I Am You o den později.

2019: Řada Clé a Woojinův odchod

Skupina Stray Kids zahájila tento rok svým turné Unveil Tour "I Am..." v asijsko-pacifickém regionu, které začalo 19. ledna v Bangkoku. V březnu skupina také uspořádala své národní propagační turné Hi Stay Tour v Pusanu, Daejeonu a Inčchonu a 20. dubna závěrečné vystoupení v Soulu v Olympijském parku.

5. března JYP oznámil, že se Stray Kids potřetí vrátí na scénu 25. března 2019, kdy vydají své čtvrté EP Clé 1: Miroh k prvnímu výročí vzniku skupiny. První vítězství v hudebním pořadu si skupina vysloužila 4. dubna v pořadu M Countdown za hlavní singl alba "Miroh". Dne 19. června vydali své první speciální album Clé 2: Yellow Wood spolu s hlavním singlem "Side Effects" (korejsky: 부작용) mezi americkou a evropskou částí svého prvního světového turné.

Stray Kids vydali 9. října digitální singl "Double Knot" a ohlásili světové turné "District 9 Unlock,, které bude začínat 23. - 24. listopadu v Olympic Hall v jihokorejském Soulu. Jejich páté EP Clé: Levanter bylo původně naplánováno na 25. listopadu; 28. října však JYP oznámila, že Woojin skupinu opustil kvůli osobním důvodům, a datum vydání se proto odkládá. Dne 13. listopadu skupina vydala videoklip k písni "Astronaut", prvnímu singlu v osmičlenné sestavě, po němž následovalo album Cle: Levanter 9. prosince.

Stray Kids uspořádali 19. prosince v tokijském Yoyogi National Gymnasium japonské koncerty v rámci Hi Stay Tour, které navštívilo 8 000 diváků. Skupina vydala digitální singl "Mixtape: Gone Days", první singl jejich projektu Mixtape, 26. prosince.

2020: japonský debut, řady 生 a All In

Stray Kids vydali 24. ledna první anglické verze písní "Double Knot" a "Levanter" jako společné digitální singly s názvem Step Out of Clé spolu s videoklipem k anglické verzi písně "Double Knot". V Japonsku oficiálně debutovali 18. března kompilačním albem SKZ2020, které obsahovalo nové nahrávky předchozích písní a obsahovalo japonské verze skladeb (My Pace, Double Knot) a "Levanter", prostřednictvím vydavatelství Epic Records Japan. Skupina vydala druhý digitální singl projektu Mixtape "Mixtape: On Track" 26. března. Dne 3. června Stray Kids vydali svůj první japonský singl "Top" a jeho b-stranu "Slump". První z nich byl použit jako ústřední píseň k anime Tower of God; korejská verze byla vydána 13. května a anglická verze 20. května. Singl debutoval na vrcholu Oricon Singles Chart, čímž se po Jang Keun-sukovi, Exo a iKon stali čtvrtými zahraničními mužskými umělci v historii, kteří se svým prvním singlem debutovali na 1. místě této tabulky.

17. června Stray Kids vydali své první studiové album Go Live spolu s úvodním singlem "God's Menu", na jehož seznamu jsou korejské verze písní "Top" a "Slump" a dříve vydané singly "Gone Days" a "On Track". Go Live se stalo v té době nejprodávanějším albem skupiny, debutovalo na vrcholu týdenního žebříčku Gaon Album Chart a do konce měsíce se prodalo 243 462 kopií, čímž se dostalo na 5. místo měsíčního žebříčku Gaon Album Chart. V srpnu 2020 získalo album platinovou certifikaci od Korea Music Content Association (KMCA), což bylo první album skupiny, které toho dosáhlo. Skladba "God's Menu" se stala prvním singlem skupiny, který se objevil v týdenním žebříčku Gaon Download Chart a debutoval na 144. místě. O tři měsíce později skupina 14. září znovu vydala své první studiové album pod názvem In Life. Během propagace skupina získala dvě vítězství v hudebních pořadech: jednou v pořadu MBC M Show Champion a jednou v pořadu M Countdown společnosti Mnet. Hlavní singl "Back Door" umístil časopis Time na osmé místo v seznamu 10 nejlepších písní roku 2020, což je jediná píseň korejských interpretů na tomto seznamu, a popsal ji jako " uměleckého Frankensteina, který je stejně chytlavý jako složitý".

4. listopadu vydali Stray Kids své první japonské EP All In, jehož hlavní písní je "All In". EP obsahovalo také japonské verze písní "God's Menu" a "Back Door" a jejich první japonský singl "Top". 22. listopadu skupina uspořádala svůj první online koncert s názvem "Unlock: Go Live In Life" prostřednictvím Beyond Live, který byl považován za pokračování jejich turné "District 9: Unlock", které čelilo posunutí a zrušení kvůli obavám z pandemie COVID-19. Během koncertu skupina poprvé představila korejskou verzi své písně "All In", která byla nakonec 26. listopadu vydána jako digitální singl.

2021: Kingdom: Legendary War a Noeasy

Na předávání cen Mnet Asian Music Awards 2020 bylo oznámeno, že se Stray Kids připojí k Ateez a The Boyz v úvodní sérii Kingdom: Legendary War, soutěžní show chlapeckých skupin společnosti Mnet; později byli jako účastníci potvrzeni také BtoB, iKon a SF9. Dne 28. května 2021 skupina vydala píseň pro finálové kolo soutěže s názvem "Wolfgang", která znamenala jejich první umístění v hlavním žebříčku Gaon Digital Chart, a to na 138. místě. V pořadu zvítězili 3. června, čímž si vysloužili vlastní reality show a speciální pořad Kingdom Week pro svůj comeback.

Stray Kids uspořádali 20. února 2021 prostřednictvím V Live své první oficiální setkání s fanoušky Stray Kids 1st #LoveStay 'SKZ-X' a 18. března uspořádali k prvnímu výročí svého japonského debutu první setkání s japonskými fanoušky - setkání s fanoušky STAYing Home. Skupina spolupracovala se švédským producentem Alessem a čínským DJ Corsakem na korejské verzi písně "Going Dumb" pro mobilní verzi hry PUBG, která vyšla 19. března. Píseň debutovala na 13. místě žebříčku Billboard's Hot Dance/Electronic Songs, což byl první úspěch skupiny v tomto žebříčku.

Stray Kids nečekaně vydali třetí singl ze svého projektu Mixtape, "Mixtape: Oh", 26. června. Debutoval na vrcholu žebříčku Billboard World Digital Song Sales a stal se jejich prvním prvenstvím v tomto žebříčku. Skupina vydala 23. srpna své druhé studiové album Noeasy. Debutovalo na vrcholu žebříčku Gaon Album Chart, od srpna 2021 se prodalo více než 1,1 milionu kopií a KMCA mu udělila certifikát milion, čímž se stali první skupinou pod vedením JYP Entertainment, která prodala více než milion kopií alba. Hlavní singl "Thunderous" se umístil na 33. místě Gaon Digital Chart a na 80. místě Billboard Global 200 a získal šest vítězství v hudebních programech. Doprovodný videoklip na YouTube dosáhl 100 milionů zhlédnutí za 55 dní od vydání, což je páté a nejrychlejší video skupiny, které této hranice dosáhlo.

Skupina vydala 13. října svůj druhý japonský singl "Scars"/"Thunderous" (japonská verze). Singl se umístil na 2. místě Oricon Singles Chart i Billboard Japan Hot 100 a prodalo se přes 180 000 kopií. Dne 29. listopadu bylo vydáno "speciální vánoční" album s názvem Christmas EveL, na kterém se jako hlavní singl objevila i skladba "Winter Falls". Dosáhlo vrcholu v žebříčku Gaon Album Chart, jen v roce 2021 se prodalo přes 743 000 kopií a KMCA mu udělila dvojnásobnou platinovou desku. Rok skupina zakončila 23. prosince digitálním vydáním kompilačního alba SKZ2021, které obsahovalo znovu nahrané verze předchozích písní a korejskou verzi skladby "Scars".

2022 - současnost: Oddinary a Circus

10. února 2022 bylo zveřejněno, že Stray Kids podepsali smlouvu s Republic Records na propagaci ve Spojených státech v rámci strategického partnerství JYP s touto společností, společně s kolegyněmi ze skupiny Itzy. Skupina uspořádala své druhé setkání s fanoušky 2nd #LoveStay 'SKZ's Chocolate Factory' ve dnech 12. až 13. února v Olympic Hall; druhý den byl také vysílán prostřednictvím Beyond Live. 18. března Stray Kids vydali své šesté album Oddinary, které jako hlavní singl představilo skladbu "Maniac". Album se umístilo na předních příčkách hitparád v Jižní Koreji, Finsku, Polsku a Spojených státech. Stalo se prvním albem Stray Kids, které se objevilo v žebříčku Billboard 200, a po BTS a SuperM se stalo třetí korejskou kapelou v historii, která se dostala na vrchol tohoto žebříčku, když v březnu prodala více než 1,5 milionu kopií.

Na podporu alba Oddinary oznámili Stray Kids své druhé koncertní turné Maniac World Tour, které má začít 29. dubna v jihokorejském Soulu a následovat budou koncerty v Japonsku a Spojených státech. Dne 22. června Stray Kids vydali své druhé japonské EP Circus, kterému předcházela japonská verze písně "Maniac", nová píseň a úvodní skladba "Your Eyes". EP debutovalo na druhém místě Oricon Albums Chart a na vrcholu Billboard Japan Hot Albums. Skupina překvapivě vydala singl "Mixtape: Time Out" 1. srpna u příležitosti čtvrtého výročí odhalení názvu fandomu Stay.

Umělecká tvorba

Hudba skupiny Stray Kids se obecně skládá z K-popu, hip hopu a elektronické hudby. Jsou považováni za "samoprodukční" skupinu a jejich diskografie byla po vydání alba "God's Menu" střídavě označována jako jedinečný "mala taste žánr" a také jako "noise music", což je označení, které inspirovalo jejich album Noeasy.

Propagace

V únoru 2018, ještě před oficiálním debutem skupiny Stray Kids, bylo všech devět členů představeno jako noví modelové pro jarní kolekci značky Jambangee Jeans. V červnu byli vybráni jako exkluzivní modelové pro Ivy Club na podzimní část roku 2018. Následující měsíc Stray Kids navázali spolupráci s Minute Maid Sparkling a o pět dní později byli vybráni jako propagační modelové pro CGV "Youth Brand Festival". Dne 19. září začali Stray Kids podporovat Lotte Duty Free a 16. října se Stray Kids stali novými modely pro korejskou značku sportovního oblečení Pro-Specs. V červnu 2019 byli Stray Kids vybráni jako nejnovější ambasadoři soutěže Talk Talk Korea a 18. června byli jmenováni čestnými ambasadory Korejské kulturní a informační služby a Ministerstva kultury, sportu a cestovního ruchu (MCST).

V listopadu 2020 byla skupina Stray Kids vybrána jako ambasador firmy Shopee Indonesia pro velký výprodej 11.11 a narozeninový výprodej 12.12. Dne 1. února 2021 byli Stray Kids vybráni, aby se stali novými modely pro Clio Cosmetics. V červnu 2021 byla skupina vybrána, aby se stala sponzorem japonské značky oblečení Wego a ambasadory korejského pavilonu na Expo 2020 v Dubaji. V září byla skupina vybrána, aby se stala novými modely pro kosmetickou značku Nacific, a podskupina Danceracha (Lee Know, Hyunjin a Felix) se objevila v kampaních pro unisex tenisky Earthbeat italské značky Etro. V roce 2022 byla skupina vybrána jako múzy pro kampaň na letní trička 2022 oděvní značky Mahagrid a také jako ambasadoři filipínské oděvní značky Bench.



Žádné komentáře:

Okomentovat